výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

ČERVENEC - PODPORA KREVNÍHO OBĚHU

A máme tu ČERVENEC, moji milí!

Prázdniny, léto, dovolená, balzám pro tělo i duši :) Tak přivítejme toto krásné období bez stresu a těšme se jeho dary. Stále se nacházíme v období elementu OHNĚ a vysoké fyzické aktivity.

Nejohroženější v tomto měsíci není určitý orgán, ale rovnou celá soustava - krevní oběh.

Opět na začátek krátké opakování z anatomie:  Krevní oběh slouží zejména k transportu živin, plynů a odpodních látek z tkání nebo do tkání. Transportním médiem je krev.Člověk a ostatní obratlovci mají uzavřenou oběhovou soustavu, ta je složená ze dvou hlavních okruhů. Malý srdeční oběh cirkuluje krev mezi srdcem a plícemi, zatímco ve velkém srdečním oběhu koluje krev mezi srdcem a celým tělem, aby byly živiny a kyslík dopraveny k buňkám. Oběhová soustava má v lidském těle celou řadu různých funkcí. Přenáší kyslík do tkání a odvádí CO2. Rozvádí živiny z trávicí soustavy do jater (vrátnicový oběh) a z jater do orgánů celého těla. Odvádí odpoadní látky do ledvin (vzniká moč) a do kůže (vzniká pot). Rozvádí po těle hormony z endokrinních žláz a teplo (čímž řídí termoregulaci). Zprostředkovává obranu organismu proti choroboplodným zárodkům tvorbou protilátek a mechanickým zničením. Oběhová soustava konečně vytváří a udržuje stálé vnitřní prostředí.

Nejsilnější energie krevního oběhu je každý den navečer mezi 19. a 21. hodinou, nejslabší pak každé ráno mezi 7. a 9. hodinou.

Nejčastěji se problémy krevního oběhu mohou projevit vysokým či nízkým krevním tlakem. Pokud máte vysoký krevní tlak, může se to projevit bolestmi hlavy, závratěmi, hučením v uších, bušením srdce. Pokud naopak nízký, máte chladné končetiny, pokud rychle změníte polohu (třeba při vstávání) může se dostavit až mdloba nebo chvilková závrať, při velkém poklesu tlaku se může zhoršit vidění – já mívám pocit takových „třpytek“, které přicházejí z jedné strany a jakoby zakrývají oko. Dalším projevem špatného krevního oběhu je nedokrvování končetin, mravenčení, křeče svalů, změny srdečního rytmu, těžknutí nohou. Může to být zapříčiněno usazeninami na vnitřní straně cév, které vedou k ateroskleróze neboli kornatění cév, která se týká zejména starších lidí. Samostatnou kapitolou jsou poruchy srážlivosti krve, které jsou dány naší genetickou výbavou. Velice častá je MTHFR mutace, která zapříčiňuje sklon k vyšší srážlivosti.

To, že s naším krevním oběhem není něco v pořádku, můžete poznat podle prokvétání žilek na nose a kolem nosu. Hluboké příčné praskliny na jazyku pak mohou naznačovat dispozici k cévním poruchám mozku.

Z duchovního pohledu je krev symbolem naší životní energie. Proto je například krevní tlak ukazatelem toho, jak dokážeme řídit náš životní rytmus. Jestli moc netlačíme na pilu nebo naopak příliš neustupujeme. Poruchy oběhu pak symbolizují naše nesmíření s osudem, nezpracování těžkých emocí jako je smutek ze ztráty blízkého člověka, zlost po rozchodu s partnerem, vztek na okolnosti, které nám v životě nepřejí. Smiřte se s tím, co nelze změnit a pokuste se netrápit víc, než je nutné.

A jak tedy v červenci a nejen v červenci pomoci krevnímu oběhu a co jíst?

  •          Opět se snažte se, aby byl váš jídelníček tvořen především přirozenými potravinami z ověřených zdrojů.
  •          Odlehčete jídelníček! V létě do sebe opravdu není nejmenšího důvodu soukat tučná jídla typu vepřo-knedlo-zelo. Čím jednodušeji se budete stravovat, tím létě. Zkombinujte pár kvalitních surovin a vychutnávejte jídlo, u kterého dokážete rozlišit jednotlivé chutě.
  •          Jezte sezónní ovoce! A pokud se navštívíte jižnější kraje, dopřejte si i to exotické! Takové čerstvé fíky, to je lahoda! Vykašlete se na hrozící články o tom, že fruktóza je taky cukr. Žádné dogma nikomu k ničemu nepomohlo. Ovoce jezte samotné, nekombinujte je s jinými potravinami, vaše trávení vám poděkuje.
  •        Jezte zeleninu, co hrdlo ráčí. Ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, květák, brokolice, zelí, kapusta, špenát, růžičková kapusta, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, červená řepa, rajčata, cukety. Zvláště ta listová má velmi dobrý vliv na krvetvorbu. Pamatujte, že zelenina by měla vždy tvořit polovinu porce, kterou máte na talíři. V létě určitě není problém toto dodržet.
  •        Dopřejte si ryby! Pokud se chystáte k moři, i pokud zůstáváte u nás v Čechách. Připravit rybu není žádná věda, pokud ji máte vykuchanou. Stačí sůl, pepř a bylinky a šup s ní na gril nebo do trouby, případně na pánev.  Ryby jsou nejlepším zdrojem Omega 3 mastných kyselin a „hodného“ HDL cholesterolu, který tělu pomáhá rozpouštět usazeniny na stěnách cév.
  •        Z obilovin volte jednoznačně pohanku! Na našem území je to tradiční surovina a ten největší zdroj RUTINU, který pomáhá zpevňovat cévy a neobsahuje lepek. Pohanku můžete přidávat do polévek místo zavářky, použít na rizoto místo rýže, zkombinovat s bramborami jako přílohu, udělat z ní skvělou pomazánku (chutná jako škvarkovka, pokud to umíte J), nebo z ní v kombinaci se zeleninou tvořit různé placičky a veganské sekané (a když do uvařené pohanky vmícháte lžíci tmavé Miso pasty, bude mít směs na karbanátky opravdu masovou chuť). Kupte si pohankovou mouku, kterou můžete v naprostém klidu použít místo klasické pšeničné do koláčů, buchet, ale i na zahuštění omáčky, pokud tedy máte potřebu hustit omáčky….
  •        bylinek – Kopřiva, Řebříček, Hloh, Mochna husí, Meduňka, Třapatka, Arnika,  Kostival, Vřes, Ostropestřec, Smetanka, Zeměžluč, Lnice, Bříza, Divizna, Ostropestřec, Sedmikráska, Kontryhel, Rakytník, Bez černý, Česnek medvědí
  •        Omezte solení! Sůl neprospívá krevnímu tlaku a tělu vůbec. Takže s mírou, prosím. A pokud vás přepadne extrémní chuť na slané pochoutky, zkuste se zamyslet, kolik jste toho dnes vypili? Může to být signál našeho těla, že mu chybí voda. Tělo už si neví rady s tím, jak vám naznačit, že mu dochází voda a vyšle tento signál, aby mělo jistotu, že po těch chipsech se už určitě napijete J
  •        Hodně pijte! Obzvláště, pokud nám léto nadělí horké dny. Nejvíce oběhových kolapsů přichází právě v horku, kdy organismus neunese zvýšenou zátěž. Pokud přijdou vedra, šetřete se a pijte.Samozřejmě vodu, s alkoholem v horku pozor. Ale sklenička červeného vína naší krvi taky rozhodně neuškodí a bílý vinný střik vás hezky osvěží J
  •        No a klasická rada – hýbejte se! Alespoň procházky, plavání, jízda na kole, to by mělo k létu patřit neodmyslitelně. V horku nepřepínejte své síly, prostě žádné urputné sportovní výkony za každou cenu o dovolené, když celý rok sedíte na zadku v kanceláři. Krevnímu oběhu pomůžete i hlubokým, pomalým dýcháním, pokud umíte, tak jógovým dechem. Prostě zase to musím napsat – doporučuji jógu, jako vždy.
  •        Krevní oběh je úzce spojen s lymfatickým systémem, proto si dopřejte lymfodrenáž nebo lymfatickou masáž.
  •          Pozor, pokud máte zablokovanou krční páteř = nejužší místo, kterým musejí protékat tělní tekutiny. Doporučuje se každé ráno mačkat okolí hlavního kloubu pravého palce a pak s ním vytrvale točit, až dojde k jeho uvolnění.
  •        V aromaterapii – zkuste rozmarýn. Rozmarýn je tradičně považován za rozveselující bylinu, která je schopna obnovit nadšení a podpořit sebedůvěru.
  •       Udělejte si radost a kupte si náramek nebo náušnice s hematitem, který pomáhá červeným krvinkám, ustaluje krevní tlak (ale taky pomáhá při obraně proti energetickým upírům J), nebo korálem, který pomáhá při anémii a krvácení nebo z českého granátu, který je plný ohně a sexuální vášně, povzbuzuje činnost srdce, vaši vitalitu, okouzlení životem a podporuje vaši kreativitu.

Takže radím – užívejte léta a prázdnin plnými doušky, jezte a pijte lehce a kvalitně, užívejte chvíle volna a na dovolenou si PROBOHA NEBERTE NOTEBOOK A PRÁCI!!!! A hlavně - netrapte se tím, co nemůžete ovlivnit či změnit. Vždyť vesměs to je tak, že naše ztráty jsou jen cestou k novému a lepšímu.  Otevřete svá srdce novým zážitkům, ať už citovým či kulinářským a odpočiňte si!

Krásný pohodový červenec a prima dovolenou vám přeje

Zuzana, Výživou ke změně

/Zdroje: knihy o výživě a ájurvédě, Wikipedie, Léčivé přírodní energie/