výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

LISTOPAD - PODPORA PLIC

A máme tu listopad, moji milí!

Po vichřici posledních dní nezadržitelně přichází podzim s chladným vzduchem, deštěm, ranními mlhami, nejen v Praze s pokličkou inverze nad hlavou, kdy bude naše imunita silně otestována.

V měsíci listopadu jsou nejzatíženějším orgánem PLÍCE. Ve zkratce opakování z biologie základní školy: Plíce jsou párovým orgánem zaplňujícím převážnou část hrudní dutiny. Dýchání je automatická činnost, kterou považujeme za samozřejmost. Vdechem se k buňkám do plic dostává kyslík, ten potřebují buňky k přeměně živin na energii, a který se krví roznáší po celém těle. Výdechem se z těla dostává oxid uhličitý, jež buňky vyprodukují, ten musíme z těla vyloučit ven. Tím je daná úzká souvislost mezi dýchací a oběhovou soustavou. Dýcháním proudí do plic asi 20 000 litrů vzduchu denně.

Nejsilnější je energie  plic každý den ráno mezi 3. – 5. hodinou. V tuto dobu obvykle nejvíce kašleme a vykašláváme. Nejslabší energie plic je pak každý den odpoledne mezi 15. – 17. hodinou.

Slabost plic se v listopadu projevuje v nedostatečnosti samotných plic, většinou špatným dýcháním, spolu s narušením sliznic a v přehnané citlivosti pokožky. K tomu obyčejně přistupují poruchy lymfatického systému, zejména v oblasti hrudní kosti. Proto jsou velmi vhodné lymfatické masáže.

Plíce jsou v čínské medicíně spojeny s tlustým střevem a potažmo s kůží. Mohou se tedy vyskytnout i problémy s vylučováním jako je zácpa, nadýmání, průjem. Poruchy dýchání se mnohdy projeví i vyrážkou na kůži. Levá plíce odpovídá levé tváři, pravé pak pravé polovině obličeje.

U každého orgánu je možné vysledovat souvislost s psychikou. Plíce jsou "komunikačním" orgánem a jsou-li s nimi potíže, může to být i tím, že majitel neumí nebo nechce komunikovat se svým okolím, nechce s někým „dýchat společný vzduch“, většinou na okolí "kašle". Dýchání je spojováno se schopností přijímat, aniž byste hodnotili, a schopností propouštět, aniž byste měli smutek. Což je i moje velké téma :) Vzhledem k tomu, že listopad přinese méně sluníčka, dny se rapidně zkrátí, vstávat i vracet se domů z práce budeme za tmy, nebude to s naší náladou a emočním rozpoložením již tak lehké jako v létě. Může nás přepadnout rozmrzelost, smutek - a nedej Bože – i deprese.  Zase si můžeme uvědomit spojení s plícemi ustálenými frázemi typu „hruď se jí sevřela smutkem“, „nemohl strachy dýchat“ a podobně. Uvědomme si proto, jestli své plíce neovlivňujeme také naší psychikou a vědomě s tím pracujme.

Jak tedy pomoci v listopadu (a nejen v listopadu) našim plícím? A co jíst?

  • Vzrůstá potřeba pikantní chuti, která organismus zahřeje. Tu nám zajistí hlavně koření a bylinky: pepř, chilli, zázvor, kari a masala směsi koření, ale také česká klasika - pikantní pažitka, dále hřebíček, kardamon, skořice.
  • Ovoce:  jablka, hrušky, švestky – i sušené, stejně tak brusinky, rakytník. Názory na citrusy se různí, ale komu nevadí, jsou dobrým zdrojem vitamínu C. Já tedy upřednostňuji ovoce z našich krajin, ale každému, jak je libo, poslouchejte své tělo. Takový citron opravdu ničím z našich končin asi nenahradíte.
  • Zelenina: cibule, česnek, feferonky, křen, zelí, řepa, ředkev, kořenová zelenina – mrkev, petržel, celer, květák, brokolice, kapusta, kedlubny, pórek.
  • Obilniny-luštěniny: rýže (ideálně natural), pohanka, jáhly, ovesné vločky, ječmen, špalda, luštěniny – ideální jsou červené fazole (jeden z nejlepších zdrojů antioxidantů vůbec!), červená čočka, sója, quinoa.
  • Nezapomínejte na med! Prospěšné účinky medu jsou známé po staletí. Med obsahuje vitamíny skupiny B, vitamin C, vitamin E, minerály draslík, vápník, fosfor, antioxidanty, aromatické látky, silice, enzymy a další. Dle vědeckých dokladů má med antibaktericidní účinky (ničí některé bakterie) a antivirové účinky (ničí některé typy virů). Působí proti infekcím jako je rýma a chřipka. Med rozpuštěný v horké tekutině (v čaji) účinně rozpouští hleny. Velmi účinný a odzkoušený recept, který pomáhá při urputném kašli – nakrájejte cibuli, zalejte medem a nechte v uzavřené sklenici pustit silice. Tento sirup pak podávejte po lžičkách. Zvládnou ho sníst i děti. Opatrně v případě, že máte problémy s žaludkem.
  • Hodně pijte  - teplou vodu s citronem, s medem a také čaje – jak bylinné, tak třeba zelené a opět zmíním zázvorový čaj, pro zahřátí je výborný i yogi masala čaj (dobře povařené koření na yogi tea ve vodě, přidat kvalitní sypaný černý čaj, na závěr mléko – může být i rostlinné – a med). Takhle večer doma u zapáleného krbu je mnohdy lepší než láhev vína ;-) I když …. Přichází i doba svařáčků a medoviny, takže hurá!
  • A protože pro podporu imunity jsou velmi důležité antioxidanty, zmíním i čokoládu, abych vás potěšila. Kvalitní, v přiměřeném množství, výborný zdroj hořčíku a pohody ;-)
  • Kdo je stejně jako já milovníkem omáček, nezavrhujte je. Je to česká klasika, jen se je třeba naučte vařit trošičku jinak – zahušťovat můžete místo bílé mouky quinoovou, pohankovou, nikdo to nepozná. Zkuste připravovat různá soté, kari a dáhly, jejichž základem je kořenová zelenina, luštěniny, maso nebo jeho náhražka a rostlinné (například kokosové či rýžové) mléko či smetana, k tomu rýži nebo těstoviny a máte za chvíli oběd na stole.
  • Masožrouti – je čas zvěřiny. I já ji mám ráda a určitě neodolám. Zvěřina obsahuje velké množství vitamínů A a B, nenasycených mastných kyselin a minerálních látek, jako jsou vápník, železo nebo fosfor. Dalšími výhodami zvěřiny jsou vysoký podíl bílkovin, málo tuku a lehká stravitelnost. Což se nedá už tak říct o Svatomartinské husičce, ale tradice je tradice :)
  • Ideální jsou na podzim a v zimě polévky a vývary. Naučte se je vařit a jíst! Je to velmi vděčný a rychlý pokrm. Pokud si zvyknete do nich přidat i luštěniny nebo obiloviny, budete mít nutričně komplexní, zdravé a zahřívací jídlo. Pokud byste si chtěli obohatit svůj polévkový repertoár, srdečně zvu na kurz vaření POLÉVKY, KTERÉ POTĚŠÍ TĚLO I DUŠI :) - ten proběhne 15.11. u nás ve Studiu Cesta ke změně.
  • Jako celý podzim a zimu dávejte přednost jednoduché tepelné úpravě – vaření, pečení.
  • Při dýchacích problémech vynechte zahleňující potraviny jako mléko, výrobky z bílé mouky, bílého cukru, smažená a tučná jídla.
  • V aromaterapii zkuste jedli, borovici nebo eukalyptus.
  • Udělejte si radost a kupte si šperk s tyrkysem nebo akvamarínem, kameny spojené s hrdelní čakrou. Nošené v blízkosti této čakry zmírňují podráždění a agresivitu, pročišťují hlas a slova, podporují schopnost vyjadřovat se od srdce a říkat to, co opravdu chceme. Zmírňují negativismus a vnáší do pochmurných dnů a depresí jasné světlo. Pomáhají při léčbě horních dýchacích cest, řeči, sliznic, plic, zmírňují kašel, astmatické záchvaty, uvolňují napětí v šíji, spazmus, bolesti čelistí, dásní a zubů.

Užívejte si podzim, dejte tělu i duši, co si žádá. Buďte v pohodě a nenechte se svázat přílišnou striktností a dogmaty o tom, co je dobré a co ne. Nezapomínejte na pohyb, vyjděte ven procházku, zaběhejte si, nebo jděte na hodinu jógy, každý, co máte rádi. Dopřejte svému tělu i mysli odpočinek, dopřejte si masáž, lymfodrenáž nebo saunu. Bavte se a mějte se rádi!

Krásný podzimní čas s otevřenou optimistickou myslí a klidným čistým dechem vám ze srdce přeje

Zuzana, Výživou ke změně

 /Zdroje: knihy o výživě a ájurvédě, Wikipedie, Léčivé přírodní energie, NaturShop/