výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

ČERVENÁ ČOČKA

Červená čočka pochází z Turecka, dnes je oblíbená i v Evropě a dostává se i do povědomí Čechů.

Červená čočka obsahuje spoustu železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6. Díky vysokému obsahu železa a bílkovin je vhodná pro vegetariány, schopnost rovnoměrného uvolňování glukózy do krve zase ocení diabetici. Červená čočka je dobrým doplňkem dietní stravy už jen proto, že velmi rychle zasytí. Vysoký podíl vlákniny zároveň působí proti zácpě.

Červená čočka se většinou prodává již loupaná. Právě chybějící slupka přispívá k lepší stravitelnosti a ke snížení nadýmání. Slupka luštěnin totiž obsahuje oligosacharidy, které se ve střevech štěpí na škroby a zde velmi rychle kvasí. Protože je červená čočka jedinou luštěninou, která nenadýmá, mohou ji dokonce konzumovat i kojící matky, které mají nadýmavé potraviny zakázány. Zároveň je to první zdroj bílkoviny, který můžete dítěti nabídnout jako příkrm už v 9. - 10. měsíci věku. Zpočátku ji zkuste přidávat do zeleninových kaší, poté lze čočku podávat samotnou.

Vaření s červenou čočkou
Červená čočka se, na rozdíl od hnědé, nemusí namáčet, a přesto je rychle uvařená. Při tepelné úpravě ale ztrácí svou načervenalou barvu a je spíše oranžová. Je dobré ji vždy propláchnout vodou. Velmi rychle se rozvaří, což není na škodu. Pokud vám ale tento vzhled vadí, čočku jednoduše rozmixujte. V Asii se červená čočka často vaří s kari kořením nebo s kurkumou, která zachovává její červenou barvu. Zvláštní je, že chutná spíše jako hrách.

Použití - pomazánek, zavářka do polévek, kaše a nákypy, zeleninové směsi a dáhly, vegetariánské a veganské formy karbanátků, sekaných a zapečených jídel. Je možné jí kombinovat s těstovinami, pohankou, při zahušťování omáček. Za studena můžeme čočku přidat také do salátů. Pokud máte rádi bulgur, je možné zkusit i jeho kombinaci s červenou čočkou. Je velmi variabilní a dá se použít do sladkých, slaných i velmi pikantních jídel.

/zdroje: Wikipedie, internet/