výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

ČERVENÉ FAZOLE

Fazole jsou luštěnina. Obsahují průměrně přibližně 20 až 25% bílkovin, 1 až 1,5% tuku, 55 až 62% sacharidů a 3 až 4% vlákniny.

Fazole obecně jsou nejbohatší na draslík (1310 mg na 100 g). Dále obsahují fosfor, mangan, vápník, hořčík, sodík, kobalt, vitamin C, vitamíny skupiny B a spoustu nukleových kyselin a bílkovin. Nukleové kyseliny pomáhají regenerovat a omlazovat buňky, bílkoviny jsou zase nenahraditelné pro látkovou přeměnu.

Fazole jsou účinné při snižování koncentrace škodlivého LDL cholesterolu. Mimo to jsou skvělým lékem na nemoci srdečního a cévního systému, omlazují a regenerují buňky, jsou preventivním prostředkem proti rakovině, pomáhají při nemocech jater a ledvin, působí proti nervozitě a podráždění, zlepšují soustředění, dodávají energii, pomáhají při chorobách močového měchýře a tlustého střeva a také jsou vynikajícím regulátorem inzulínu.

Zralé syrové fazole obsahují jedovaté látky, které se neutralizují tepelnou úpravou. 

Použití:

Fazole je nutné před samotnou tepelnou přípravou namočit. Ideálně přes noc. Namáčejte je ve studené vodě, kterou před vařením slijte, fazole propláchněte a vařte ve vodě nové. Aby se snížila jejich nadýmavost, je dobré přidat při vaření k fazolím mořskou řasu (ideálně např. Arame, která je chuťově málo výrazná) nebo tradiční bobkový list.

Fazole jsou tradiční surovinou v mnoha národních kuchyních. Používají se jako příloha, do různých směsí se zeleninou, do vydatných polévek a výborné jsou jako základ pomazánky nebo dipu.

/zdroj: Wikipedie, internet/