výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

CIZRNA - ŘÍMSKÝ HRÁCH

Cizrna beraní je celosvětově třetí nejvýznamnější luštěnina po hrachu setém a fazolu obecném. Byla zřejmě vyšlechtěna před 7000 lety v oblasti jihovýchodního Turecka nebo v Sýrii. Největším producentem je Indie.

Cizrna je vysoce výživná luštěnina příbuzná hrachu. Říká se jí také římských hrách.

Obsahuje vysoké množství sacharidů (nejvíce je zastoupen škrob – cca 47% a rozpustné cukry 5-9%), 15-30% bílkovin, vlákninu. Je bohatým zdrojem vápníku, lysinu a mastných kyselin (kyseliny listové, linolové) které nás chrání před onemocněním srdce a cév. Je rovněž zdrojem železa - obsahuje ho 3x více než maso, cizrna je také zdrojem fosforu, hořčíku, zinku, z vitamínů obsahuje nejvíce kyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxidantem, také obsahuje vitaminy B2 a B6, E, C a provitamín A.

Cizrna je vhodnou součástí dietního jídelníčku, ale také jídelníčku vegetariánů, veganů, těhotných žen a dětí. Konzumace cizrny vám může pomoci stimulovat tvorbu kolagenu a zlepšit stav chrupavek a pojiv, snížit hladinu cholesterolu, příznivě působí na peristaltiku střev, trávení a detoxikaci organizmu. Cizrna je vhodná pro celiaky a diabetiky, protože udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek.

Příprava: 

Propláchnout ve studené vodě a v nové vodě nechat namáčet minimálně přes noc. Vodu ideálně během namáčení měnit. Před vařením ještě jednou propláchnout a vařit vždy v nové vodě doměkka. Můžete bez obav použít papiňák. K cizrně je vhodné přidat mořskou řasu (např. Arame), která sníží nadýmavost cizrny.

Použití:

Pomazánky, dipy (tradiční hummus), falafely, jako základ luštěninovo -zeleninových jídel tzv. dáhlů nebo kari, které se podávají s rýží, případně do salátů či jako příloha.

/Zdroj: Wikipedie/