výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

CUKETA VŠUDE, KAM SE PODÍVÁŠ :-)

Včera se mě sousedka zeptala: "Nechceš cuketu?" A když jsem řekla ano, donesla mi hned 4. Znáte to, léto, nejdříve kupujete drahé cukety, pak začnou plodit ty na zahrádkách a vy nevíte, co s nimi :-) Proto už cukety nesadím, vím, že udělám spoustu radosti známým, když jim od jejich úrody trošku ulevím ;-)

Čím je tedy CUKETA prospěšná?
Vzhledem k tomu, že obsahuje až 90% vody a je bohatá na vlákninu, je výborná při redukčních dietách. Neobsahuje sice tolik vitamínů jako jiná zelenina, za zmínku stojí slupka cukety, která obsahuje větší množství vitaminu A a E. Celé plody se pak kromě těchto vitaminů mohou chlubit obsahem draslíku, hořčíku, fosforu, vápníku a zinku.

Pro svou jemnou a možná až nevýraznou chuť má cuketa v kuchyni obrovské využití. Dá se použít syrová do salátů nebo z ní udělat třeba raw špagety. Za tepla ji můžete přidávat do jakýchkoliv zeleninových směsí (známá je jako součást klasické francouzské Ratattouile), můžete ji plnit  masem, luštěninou, sýrem, jinou zeleninou, grilovat, zapékat (zkuste například výborné cuketové lasagne), smažit jako bramboráky a všemožné placičky, přidávat do buchet či chleba. A to tak dlouho, dokud vám nepoleze krkem :-) Můj manžel se v létě vždycky podezřívavě ptá nad jakýmkoliv jídlem: "Je tam zase cuketa???" ;-)

No a rychlý recept na pikantní směs s červenou čočkou alá Indie s rýží Basmati:
Dejte vařit rýži - já nedám dopustit na rýžovar. Na řepkovém oleji orestujte šalotku, přidejte koření - chilli, pepř, sladkou papriku (případně kari), na drobno nakrájenou cuketu i se slupkou, kápii, kousky květáku, česnek a propláchnutou červenou čočku. Přidejte lžičku třtinového cukru, kvalitní rajčatový protlak (třeba Alnatura) a zalijte kokosovým mlékem. Přidejte bylinky - ideální je čerstvý koriandr, ale klidně dejte petržel či libeček. Můžete přisypat i konopné a lněné semínko. Hrnec zakryjte a duste 15 minut. Výborné a rychlé!