výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

POHANKA

Tato bezlepková obilnina se na českém území pěstuje už od 12. století. Pohanka je často užívanou surovinou ve zdravé výživě.

Obsahuje 18 aminokyselin. Obsah lysinu - aminokyseliny, která hraje roli v v prevenci aktivizace herpetických virů - původce oparů, je ve srovnání s ostatními obilninami 3-4 x vyšší. Má vysoký obsah vícenenasycených mastných kyselin (kyselina linolová ) a rozpustné vlákniny.

Pohanka je důležitým zdrojem zinku, mědi, selenu, manganu, z vitamínů jsou v plodech pohanky zastoupeny především vitamíny B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C. Velmi důležitým vitamínem, který se nachází v pohance, je cholin - regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami a alkoholem.

Pohanka je nejvýznamnějším zdrojem rutinu. Jeho množství závisí na odrůdě pohanky a také na množství přijatého slunečního záření. Obsah rutinu v pohance se v různých částech rostliny liší. Nejvíce rutinu se nachází v květech (až 400 mg/100 g sušiny), následují listy, semena, stonek, nejméně rutinu je v kořenu. V loupaných semenech (tzv. kroupy) se nachází okolo 20 mg rutinu ve 100 g sušiny.

Rutin má řadu pozitivních zdravotních účinků, mezi jeho největší přínosy patří především schopnost léčit křehkost krevních kapilár a zvyšovat pružnost cév. Léčí i hemoroidy a křečové žíly. Je vhodná pro psychicky a fyzicky namáhané osoby. Snižuje LDL cholesterol. Také je významná jeho antioxidační aktivita a s tím související antikarcinogenní účinky a schopnost zhášet volné radikály. Zesiluje účinek vitaminu C a tím posiluje imunitu. Využívá se i při detoxikaci. Z pohledu makrobiotiky stahuje a vysušuje, proto se doporučuje konzumovat hlavně v zimě, kdy prohřívá organismus.

Použití pohanky - ideální pro zdravou a bezlepkovou kuchyni!!! Dají se z ní připravit pomazánky, zavářky do polévek, přílohy v kombinaci s rýží a zeleninou, nebo i samostatně, placičky a karbanátky, používá se do salátů i vařená v mléce jako kaše. Výborná je bezlepková pohanková mouka jako náhražka klasické pšeničné mouky při pečení, není potřeba se bát ani její celozrnné formy, i tak je výborná! Hladkou světlou pohankovou mouku můžete směle použít pro zahuštění omáček.

/zdroje: Wikipedie, internet, knihy o výživě/