výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

Rady pro bezlepkové pečení

Musím uznat, že BEZLEPKOVÉ PEČENÍ je i pro zkušenou hospodyňku taková vyšší dívčí škola. Není jednoduché upéct buchtu, koláč či muffiny z bezlepkové mouky tak, aby rodina nefrfňala, že je to suché a nedá se to jíst :-) Chce to zkoušet a vychytávat, abyste přišli na to, co udělá z bezlepkového koláče stejně vláčný a chutný, jak kdyby byl upečený z pšenice.
Proto vám chci usnadnit testování několika ověřenými postupy.

Moje rady jsou:

  • z mouky bez lepku mi nejvíce "vlhká" přijde mouka jáhelná, proto ji používám nejčastěji;
  • osvědčilo se mi nahradit část mouky kukuřičnou polentou;
  • pokud nemáte intoleranci k ořechům, nahraďte v klasickém receptu vždy 1/3 - 1/2 mouky mletými ořechy nebo mandlemi, tohle udělá samozřejmě s každým koláčem divy ;-)
  • pokud nejste vegani - použijte vždy o 1 vejce více než v původním "lepkovém"receptu, místo mléka použijte tučný (nebo alespoň polotučný) tvaroh nebo smetanu;
  • pokud jste vegani - nahraďte vejce objemově stejným množstvím rozmixovaného lněného semínka s vodou, místo mléka použijte rostlinnou smetanu, silken či natur tofu nebo kokosové mléko;
  • slaďte sirupy - z agáve, datlí nebo medem;
  • hojně přidávejte nakrájené sušené ovoce nebo čerstvé ovoce;
  • pod ovoce můžete ještě na těsto koláče navrstvit tvaroh nebo zakysanou smetanu smíchanou s vejcem a trochou sirupu;
  • pečte při mírnější teplotě, tak na 160-170 st. a déle, než obvykle.

Nebudu zastírat, že bezlepkové pečení je dražší než klasika. Ale z výživového hlediska a s ohledem na naše zdraví jsou výhody pečení bez lepku nevyčíslitelné! Výsledný produkt bude také tučnější, ale vy, co se o výživu zajímáte už asi víte, co výzkumy posledních let ukazují - že problém není tak úplně v příjmu tuků, ale v tom, že se cpeme lepkem Navíc tuky z ořechů, rostlinného či klasického mléka nám určitě neublíží.

Upečte si něco sladkého bez lepku, dobrou chuť!
Zuzana, VÝŽIVOU KE ZMĚNĚ