výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

ROZHOVOR PRO ZDRAVOU 5 A NADAČNÍ FOND ALBERT

Jediný trvalý vztah v životě je vztah k sobě samému. To je ta největší životní investice,“ říká výživová poradkyně a zkušená kuchařka zdravých receptů Zuzana Komůrková. 

  • Jak moc a proč je pro zdraví důležitá naše strava?

Strava je pro naše zdraví jen jedním z faktorů, které ho ovlivňují. Jde o celý životní styl, o to, co si přinášíme z rodiny jak v návycích týkajících se stravování, pohybu, přístupu k životu, ale i geneticky. A později na to nabalíme naše vlastní zvyky a programy, zkušenosti, pokusy a omyly.

  • Je důležitější co, kolik nebo jak jíme?

Pokud bude váš jídelníček tvořen kvalitními potravinami s dostatkem živin, pokud bude pestrý a vyvážený, pokud si uděláte čas na vaření i na jídlo samotné a budete mít dostatečnou pohybovou aktivitu, množství jídla si určitě hlídat nemusíte.

  • Máte radu jak začít se zdravým stravováním pro ty, kteří by chtěli, ale nevědí od čeho se "odrazit"?

Po klientech na začátku chci, aby si psali 3-4 dny, co a kdy jedí. Myslím, že v dnešní době máme všichni dostatek informací o tom, co je „tzv. zdravé“, všichni víme, co bychom měli jíst, ale dokud neuvidíte černé na bílém, co do sebe aktuálně soukáte, je těžké to změnit. Většinou se pohybujeme ve stereotypu a stále dokola jíme totéž. Pestrost je velmi důležitá. A pokud něčím začít, tak doporučuji zvýšit konzumaci čerstvých surovin, zejména kvalitní zeleniny a ovoce. Prostě nejíst jen „béžové“ potraviny, přidat barevnost.

  • A jak přesvědčit zbytek rodiny, aby se zdravých pokrmů nebáli?

Prostě jim jídlo nabídnout, ale nenutit. Razím zásadu, že i tzv. zdravé jídlo musí chutnat. Nemá smysl jíst něco, co vám nechutná s tím, že je to zdravé. Jak říká jedna z kolegyň – s chutí snězené hranolky vám ublíží méně než s odporem snězená pohanka. Nicméně i pohanku lze připravit velmi chutně. Spoustu klasických receptů lze pouze upravit tak, aby byly nutričně přijatelnější a neobsahovaly jen prázdné kalorie. A tady doporučuji poradit se s někým, kdo má zkušenost, nebo navštívit některý z kurzů vaření.

  • Ve spojení se zdravým vařením jsou často slyšet argumenty na časovou náročnost a vysokou cenu - co na to říkáte?

Ano, to jsou velmi často používané argumenty. Ale já s nimi tak úplně nesouhlasím. To tradiční česká kuchyně je časově náročná. Ale zdravá jídla jsou vesměs založena na co nejkratší tepelné úpravě a kombinaci jen několika surovin. Já sama mám nejradši jídla, která lze uvařit v jednom hrnci bez zbytečného nádobí. Některé suroviny si sice musíte předpřipravit, například namočit tolik opomíjené luštěniny, ale to vám zase tolik času nezabere.

A co se týče vysoké ceny, ano, za kvalitu si člověk musí připlatit, ale do čeho se vyplatí investovat více, než do vašeho zdraví? Navíc, záleží, co si pod pojmem zdravá výživa představíte, jestli krabičku keříčkových bio rajčat v lednu za 70,- Kč nebo červenou čočku v bio kvalitě půl kila za 35,- Kč. Navíc, pokud kupujete kvalitní lokální a třeba i dražší suroviny, je to silná motivace k tomu, abyste jídlem neplýtvali.

  • S jakými největšími "skrytými" nástrahami se z hlediska stravy potýkáme?

Dříve jsme byli zahlcení pojmem „light“ a tím, že co je light, je zdravé. Věřím, že už spousta lidí pochopila, že to tak není, ale u starší generace tento názor přetrvává. „Zdravé“ pufované chleby, ranní cereálie proslazené cukrem, sířené sušené ovoce, potraviny obsahující umělá sladidla, glutamát a další zbytečná éčka, dětská šunka s dusitany, je toho stále hodně. Ve výživě vždy existují vlny, kdy se zatracovala i adorovala nějaká potravina – jako mléko, maso, pšenice atd. Přiznám se, že já radikálně nezatracuji nic, protože každý jsme jiný a každému vyhovuje něco jiného. Podstatné je to, co zrovna vám prospívá a jak se cítíte.

  • S jakými mýty klientů se setkáváte ve své praxi výživové poradkyně? Máte nějakou „success story“?

Nejčastěji je to představa, že čím méně budu jíst, tím budu hubenější a zdravější. Většina lidí, kteří chtějí redukovat váhu, je vlastně nutričně podvyživená, nemá dostatek základních živin. A protože pracuji hodně s vegetariány a vegany, tak je to představa většiny všežravců, že bez masa to nejde.

A success story? To je pro mě vlastně každý klient, který mi po několika týdnech spolupráce řekne, že se cítí méně unavený, lépe spí, přešly ho nezvladatelné chutě, má dostatek energie, udělal si čas na sport i odpočinek, baví ho vaření a nová strava mu chutná. Pokud mi to vše potvrdí i měřitelné výsledky jako ubývající centimetry v pase a analýza složení těla na BIA přístroji, je to vítězství zejména pro něj a já z toho mám obrovskou radost. To je asi podstatné sdělení, nemám ráda příběhy ve stylu – přišla obézní paní a po vypití zázračného koktejlu zhubla za 3 měsíce 30 kilo a o tom to opravdu není.

  • Jaký máte názor na redukční diety? Jakou cestu ke štíhlému tělu byste doporučila?

Pokud nemáte náhodou štíhlost v genech po předcích a k tomu vytvořenou dostatečnou svalovou hmotu z dětství nebo mládí díky vrcholovému sportu, tak je jedinou cestou změna životního stylu. Ne počítání kalorií, ale vyvážená strava, pohyb a hlavně méně stresu a udělat si čas na sebe a relaxaci. Bez toho to opravdu nejde. Dobře sestavená redukční dieta na míru daného člověka je výborný začátek, ale pokud nepřidáte i to ostatní, nic dlouhodobě nezměníte.

  • Máte zkušenosti i s půstem. Co je vlastně půst a v čem nám prospívá?

V první řadě musím zdůraznit, že půst není formou redukční diety, půstem se nehubne! Půst je metodou detoxikace či očisty těla a v tom je jeho prospěch. Nejde o to jen pár dní nejíst, ale doprovázejí ho další očistné techniky a následné návratové období umírněné stravy. Dojde k pročištění a zregenerování trávící soustavy. K půstu musí člověk dospět zejména psychicky a není rozhodně pro každého. Pokud držíte půst z důvodu redukce váhy, tak vás zklame, protože vždy dojde ke ztrátám i na svalové hmotě (zejména v prvních dnech, a to i když se při něm hýbete a sportujete) a pokud půstujete často a bez dodržení určitých pravidel, kila se vám s jo-jo efektem expresně vrátí.

  • Jaký je váš příběh cesty ke zdravému životnímu stylu?

Moje cesta ke zdravému životnímu stylu začala už asi v dětství, protože pocházím z rodiny, kde se vždy hodně sportovalo a navíc s námi bydlela úžasná babička, která nám výborně a ráda vařila. Přesto, že vařila hlavně klasickou českou kuchyni, vždy si zakládala na kvalitních surovinách a spoustě zeleniny a ovoce z vlastní zahrady. Tam je asi ten dobrý základ. Profesně jsem se k výživě dostala velkou oklikou přes mnoho let stresující práce v bankovním sektoru, kdy jsem na sebe a své zdraví silně zapomínala a ono se mi pak velmi razantně připomnělo spoustou zdravotních problémů. Žila jsem stresujícím životem mnohých žen, které se snaží mít skvělou kariéru, být dobrou matkou, manželkou i hospodyní a pak padají na ústa J No a jak to bývá, začali se v mém okolí objevovat lidé žijící jinak než většina nás, měli alternativnější názory i životní styl. A já začala poslouchat, co říkají a jaké mají zkušenosti. Díky nim jsem popřehazovala své životní hodnoty a rozhodla se, že už budu dělat hlavně to, co mě baví a uspokojuje. V tu dobu to byla jóga, přednášky a vaření pro vegetariány a vegany, pečení kváskového chleba a samozřejmě péče o malého syna. Postupem času jsem si rozšířila vzdělání kurzem nutričního poradenství a ve finále otevřela spolu s kolegyní Studio Cesta ke změně v Praze-Holešovicích (www.vyzivoukezmene.cz), kde vedu kurzy vaření, poskytuji poradenské služby pro jednotlivce i firmy, působí zde několik dalších terapeutů poskytujících různé více či méně alternativní terapie od shiatsu přes jógu až po regresi, pořádáme přednášky, semináře. Zkrátka snažily jsme se vytvořit místo pro růst a relaxaci těch, kteří hledají svou cestu.

Více na: www.zdrava5.cz