výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

TEMPEH

Tempeh je v Japonsku, Číně a Indonésii tradičně užívaný fermentovaný sójový výrobek, který se používá jako plnohodnotná náhrada masa.

Připravuje se z u vařených, rozmačkaných a do bloků slisovaných sójových bobů s přídavkem bakteriální kultury Bakteri rhyzopus oryzae (oligosporus). Tempeh se nechává zrát podobně jako plísňové sýry. Výsledkem fermentace je sójový sýr se šedomodrou ušlechtilou plísní.

Je ceněn pro vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin, vápníku, fosforu, železa a vitamínu B12, jenž vzniká díky činnosti bakterií. Tempeh ceněn také pro vysoký obsah stravitelných bílkovin bez přítomnosti zatěžujícího tuku, čímž napomáhá růstu a obnově tkání. Obsahuje minerály, a to v takových vzájemných poměrech, že jsou pro organismus nejen lehce vstřebatelné, ale i zabudovatelné do tkání a použitelné pro metabolismus. Tempeh je významným zdrojem vitamínu B12 a to v takové míře, že při pravidelném požívání hradí dostatečně jeho potřebu v organismu.

Tempeh je velmi lehce stravitelný a vhodný i pro děti a těhotné ženy, sportovce, i pro pacienty s trávícími problémy, pro rekonvalescenty, protože obsahuje velké množství lehce vstřebatelného vápníku a hořčíku (100 g obsahuje 2,5x více vápníku než mléko), vitamínů skupiny B, lecitinu a vitamínu E. Neobsahuje cholesterol a je nízkotučný.

TIP: Vyzkoušejte uzený tempeh. Použijte ho kdekoliv tam, kde byste použili uzené maso nebo klobásu :-) Např. do zapečených brambor, těstovin, do polévek - zelňačky, fazolačky, hrachovky, nebo ho orestujte a přidejte k salátu.