výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

ÚNOR - PODPORA LEDVIN

A máme tu únor, moji milí!

Musím říct, že únor opravdu nemám ráda. Mám asi největší chuť zalézt do pelechu, energie nějak dobíhá a máloco mě dokáže nakopnout. Už je to pošmourno a sychravo prostě dlouhé. Kdyby aspoň byla zima krásně bílá a mrazivá, ale tahle její bahnitá verze mě prostě nebaví. Jak to máte vy?

V únoru jsou nejzatíženějším orgánem LEDVINY.  Pokračujeme tedy v návaznosti na močový měchýř.

Ledviny jsou párový orgán, který se nachází po obou stranách páteře v oblasti beder. Jejich funkcí je odstraňování dusíkatých zplodin metabolismu bílkovin z těla, regulují hospodaření s tekutinami a obsah solí v těle, hrají významnou roli v metabolismu vápníku a fosforu. Jednoduše řečeno - udržují stálé vnitřní prostředí, míru kyselosti a koncentraci minerálů. Například nedostatečné vylučování sodíku vede k zadržování vody v tkáních. Vzestup hladiny draslíku při jeho nedostatečném vylučování ledvinami vede k nebezpečným poruchám srdečního rytmu. Ledviny mají také velký význam pro kostní metabolismus a správnou krvetvorbu.

Problémy ledvin se většinou projeví bolestí v bedrech. Někdy ovšem také bolestmi kloubů kolen zejména na vnitřní straně.Při vyšetření se v moči objevuje krev, bílkovina a bílé krvinky.Problémy v činnosti ledvin se mohou také projevit častým močením zejména v noci, impotencí, problémy s plodností, zánětem močového měchýře. Špatná funkce ledvin pak otoky na různých místech těla. Jedním z nejčastějších ukazatelů na problém s ledvinami jsou tmavé kruhy a otoky pod očima, ale taky vyrážkou nebo pupínky v oblasti očí. Párovým orgánem jsou uši, takže při oslabení ledvin může docházet k poruchám sluchu, pískání a šumění v uších a častým zánětům. Totéž platí pro kosti– oslabení ledvin může doprovázet osteoporóza.

Nejsilnější energie  ledvin je každý den odpoledne mezi 17. a 19. hodinou.V tuto dobu jsou ve své maximální aktivitě.Naopak nejslabší je energie ledvin každý den ráno mezi 5. a 7. hodinou, tehdy jsou v útlumu.

Podle tradiční čínské medicíny jsou ledviny ukazatelem délky života a je v nich skryta vrozená životní energie. Někdo jí má přirozeně na rozdávání (vždycky si představím fotografa Sauda jak předvádí výmyk), jiný jí musí šetřit, strážit si ji a snažit se jí podpořit.

Z psychického hlediska jsou ledviny ukazatelem vztahů a citů. Partnerských, kdy levá ledvina zobrazuje ženu a pravá muže. Jde však zejména o partnerství nejen sexuální, ale spíše o přátelství, pracovní vztahy, vzájemný styk s lidmi. Ledviny filtrují to, co jsme schopni od jiných lidí přijmout, vstřebat. Pokud nevstřebáváme, nepřijímáme jiné pohledy a názory, může dojít k problémům právě v oblasti ledvin.

Znáte pojem "ledvinové vztahy"? Určitě jste někdy zažili vztah, který byl úžasný. Byly jste si třeba s kamarádkou velice blízké, podporovaly jste se, žily v obdobné životní situaci, měly spoustu společného. Pak se něco v životě jedné změní, vy se posunete mentálně, názorově nebo jakkoli jinam. A to souznění je prostě pryč, hovor neplyne, některá témata raději neotvíráte, své názory neříkáte na rovinu. I přesto, že už necítíte blízkost, ani potřebu, vztah ze společenských předsudků nebo ze setrvačnosti udržujete. Otravuje vás i jen zvednout telefon, když volá. Je to prostě pryč, nemá smysl se vracet. Pokud nepřijmete tento fakt, bude to pro vás a zejména pro vaše ledviny velmi vysilující. A to nemluvím o něčem jako "ledvinové manželství" :)

Oslabené ledviny často souvisí se ztrátou kořenů nebo schopností vybudovat si vlastní kořeny. Emocí ledvin je strach a narušená energie ledvin přináší do naší psychiky opatrnost, potřebu opory, nejistotu, poruchy sexuální oblasti, ale také sebepodceňování, úzkost až deprese.Je zvláštní, jak má naše společnost spojeno přátelské popovídání s hospodou nebo lahví vína, co si budeme nalhávat, kdo si s kamarády nezajde rád na pivo nebo si s kamarádkou nedá pár dvojek vína? Uvažuji, jestli je to proto, že chceme otupit a zaměstnat ledviny zvýšeným příjmem alkoholu, než se zastřízliva poprat s otázkou přijímání a odpouštění? :)

A jak tedy v únoru a nejen v únoru pomoci ledvinám a co jíst?

  •          Pitný režim: pro podporu ledvin má velký význam. V zimě se pocit žízně přirozeně snižuje, proto nezapomínejte pít. Ideálně teplé tekutiny – opět připomenu svůj favoritní zázvorový čaj (stačí pár plátků zázvoru povařit 10 minut v hrnci vody, nechat lehce vychladnout, přidat citron a med), vlažnou vodu, zeleninové šťávy (zkuste odšťavnit zelí, řapíkatý celer, řepu a jablko). Výborné jsou i ledvinové čajové směsi, které si připravte ideálně odpoledne po 17. hodině. Omezte alkohol, výjimkou je pivo, které podle babských rad ledvinám prospěje, ideální je údajně Plzeňské. Ale s mírou! Vynechat bychom měli vodu s bublinkami, kávu, zelený čaj, který ochlazuje, coca-colu a další slazené příšernosti.
  •          Luštěniny:  v přírodě je to tak nádherně zařízeno, že potraviny, které nejvíce podporují určitý orgán, mají tvar tohoto orgánu. A to platí pro ledviny a fazole. Jezte tedy fazole, jakékoli – červenou ledvinu, adzuki, mungo. Doporučuji přidávat do polévek či jako přílohu nebo z nich udělat pomazánky, jsou výborné.
  •          Zelenina: jezte kořenovou zeleninu, cibuli, fenykl, zelí, kapustu, červenou řepu, pórek. Ideální je kvašená zelenina a kysané zelí - zimní evergreen.
  •          Ovoce: ideální jsou brusinky, borůvky, lesní plody… No teď v zimě to asi s nimi nebude tak horké, ale pokud máte zamrazeno jako já, máte vyhráno :) Brusinky také ve formě kvalitního džusu nebo sušené. Pokud však už máte ledvinové problémy se sušeným ovocem opatrně, protože obsahuje hodně draslíku, stejně tak ořechy, banány apod.
  •          Obilniny a semena: jáhly, pohanka, oves, rýže,sezam a len.
  •          Maso: tady opět opatrně, ledvinám prospěje odlehčení v podobě snížení konzumace živočišných bílkovin. Dopřejte si rybu (lososa, tuňáka, cokoliv co u nás koupíte čerstvé), maso spíše lehce stravitelné – např. krůtí, králičí. A přidat můžete vejce, tvaroh.
  •          V jídelníčku je potřeba omezit sůl, sójovou omáčku, další ochucovadla typu worchestrové omáčky apod., prostě vynechat vše, co obsahuje glutamát, všechno dráždivé a ostré, omezte koření, čokoládu a kakao, sladkosti, tavené sýry, bílý cukr, uzeniny, chipsy a další „pochutiny“.
  •          Vařte, duste, pečte, omezte smažení.

A co dělat pro podporu ledvin?

  •          Ledviny milují teplo! Teple se oblékejte, držte v teple hlavně nohy, bedra a krk. Nezapomínejte na čepici, hlavou a vlasy uniká z těla venku velká část tepla. Nicméně pohyb venku je fajn v každém případě a nevyhýbejte se mu.
  •          Dopřejte si saunu, teplou koupel se solí, masáž.
  •          Otužujte se! Ale asi bych s tím nezačínala až teď v únoru ;-)
  •          Věnujte se józe nebo jakkoliv cvičte. Pokud cítíte tlak v ledvinách, udělejte pozici kleští –paščimottanásanu, nebo hluboký předklon a setrvejte v ní, jak to jen půjde.
  •          Noste červenou a oranžovou barvu, barvy čaker, pod které ledviny spadají. Nebo u sebe noste kameny jako rubín, korál, hematit nebo můj oblíbený karneol.

Takže dobijte baterky něčím, co máte rádi, vyrazte na hory a tam si zimu užívejme plnými doušky, vytáhněte lyže, běžky, sáně, natáhněte si červené vlněné ponožky, opatrujte se a neprochladněte, odlehčete stravu, večer se naložte do vany, pak se zabalte do deky a dejte si zázvorový čaj, nebojte se vlastních emocí, komunikujte a mějte se rádi! A pokud cítíte tlak v ledvinách, dejte si jedno plzeňské pivko, zalehněte do kleští a pokorně v předklonu přijímejte, co vám život nakládá. Věřte, že nikdy Vám nenaloží víc, než jste schopni unést. 

Hodně životní energie vám i sobě, protože díky velkým změnám ji budu potřebovat víc než jindy, v únoru přeje

Zuzana, Výživou ke změně

/Zdroje: knihy o výživě, TČM a ájurvédě, Wikipedie, Léčivé přírodní energie, NaturShop/