výživové poradenství a kurzy vaření v Praze

VEGANI A PŘÍJEM BÍLKOVIN

Pokud ze své stravy, ať už z morálních, etických, zdravotních nebo jakýchkoli jiných důvodů, vyloučíte živočišné zdroje, může nastat problém s dostatečným příjmem bílkovin. Vegetariáni jsou na tom o dost lépe, protože většinou konzumují mléčné výrobky a vejce. Vegani, kteří jedí vyloženě rostlinnou stravu, mohou mít bílkovin opravdu málo.

Podíl bílkovin ve stravě by měl odpovídat věku a zdravotnímu stavu. Denní příjem na 1 kg tělesné hmotnosti by měl u dětí činit 0,9 - 1,1 g, u dospělých ve věku do 35 let přibližně 0,8 g, nad 45 let už dokonce méně než 0,7 g.

Tělo bílkoviny prostě potřebuje, o tom nelze diskutovat. Živočišné zdroje jsou pro tělo asi přirozenější, lépe vstřebatelné a komplexní, ale i z rostlinné stravy můžete dodat svému organismu dostatek bílkovin. Luštěniny, obiloviny, semínka - obzvláště chia a konopí, ořechy, tam všude najdeme aminokyseliny. Musíte si ovšem opravdu hlídat, co konzumujete, v jaké kombinaci a množství. A pokud nám to není naprosto proti srsti, přidat třeba i kvalitní protein rostlinného původu ve formě kokteilu. Mám zkušenost, že všeobecně vegetariáni a vegani (natož lidé s potravinovou intolerancí) jsou zvyklí o tom, co si vloží do pusy, uvažovat mnohem více než my všežravci. Neváhají věnovat čas přípravě jídla a rádi experimentují s novými recepty. Veganská strava vůbec nemusí být nudná!!! Z luštěnin, které jsou sice náročnější na přípravu, lze vytvořit velice chutná jídla. Můžete je použít do skvělých pomazánek, chutných polévek, na dáhly, kari, sekanou, placičky, zapečená jídla, nákypy, ale klidně i jako základ pro dezerty.

Na obrázcích vidíte výsledky klientky, která přišla s tím, že je vegetariánka s intolerancí laktózy a ráda by se z tohoto důvodu přiklonila k čistě veganské stravě. Jen si není jistá, jak docílit dostatečného příjmu bílkovin bez konzumace mléčných výrobků. Navíc velmi intenzivně cvičí Bikram jógu.

První tabulka ukazuje původní stav těla, druhá stav po 3 měsících spolupráce a uvážené změně jídelníčku v čistě rostlinný.

Komu se nechce zkoumat grafy výsledky ve zkratce:
Žena 31 let, výška 180 cm. Za 3 měsíce přibrala 2,2 kg svalové hmoty, ztratila 0,9 kg tuku.

Jak vidíte, jde to! Ráda Vám pomohu jak s jídelníčkem, tak s praktickou stránkou výživy. Naučím Vás, jak rostlinná jídla nabitá bílkovinami připravit.

Zuzana